Zoekmachine optimalisatie fabels

In het zoekmachine optimalisatie (SEO) vakgebied doen veel fabels / misverstanden de ronde. Dat is op zich ook logisch, omdat we nu eenmaal te maken hebben met het algoritme van Google (en andere zoekmachines) waarvan we niets te weten krijgen. In ons dagelijkse werk als online marketing specialist merken wij al jaren dat deze misverstanden kunnen leiden tot verkeerde keuzes of zelfs negatieve SEO resultaten.

Hieronder een aantal misverstanden die we regelmatig terug horen komen:

Hoe hoger m'n PageRank, hoe hoger m'n ranking

Google geeft elke pagina op internet een cijfer van 1 tot 10. Dit noemen ze Google PageRank. De PageRank score is al sinds februari 2013 niet meer geactualiseerd en het voortbestaan lijkt dus ook op losse schroeven te staan. Kijk maar eens d.m.v. een "Pagerank checker" of degene boven uw pagina een hogere Pagerank heeft. In veel gevallen is dit namelijk niet zo.

Zoekwoord "(not provided)" in Google Analytics is Google zelf

Sinds 2012 komen wij het steeds vaker tegen in onze web statistieken, het zoekwoord "(not provided)". U zult dit steeds vaker zien. Maar wat betekent het eigenlijk? Sinds 2012 verwijdert Google het zoekwoord steeds vaker uit de bezoekersgegevens. Dit doet de zoekmachine om de privacy van de gebruikers te waarborgen. In Google Analytics zie je daarom het zoekwoord "(not provided)" of een variant hiervan staan.

Google vindt m'n pagina's wel, ik hoef niks te doen

Met de explosieve groei van de hoeveelheid informatie op het web, zorgt Google voor meer capaciteit (rekenkracht, opslagruimte, crawl-capaciteit, enz.). Google is mede daardoor steeds beter geworden in het vinden van (nieuwe) websites en webpagina's. Dit betekent niet dat je gelijk niets meer hoeft te doen. Het kan namelijk zo zijn dat Google niet alles vindt. Oplossing: het toevoegen van een XML-sitemap in Google Webmaster Tools.

Keyword linkteksten worden afgestraft

De "anchor text" of linktekst is de tekst waarmee naar een andere pagina gelinkt wordt. Een keyword linktekst bevat hoofdzakelijk woorden die overeenkomen met een belangrijk SEO keyword. Nadat Google sinds 2012 regelmatig een algoritme update doorvoert en na de gewijzigde linkbuilding richtlijnen van afgelopen zomer, heerste er een mythe in SEO land dat linkteksten met keywords niet meer werken en worden afgestraft. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn.

Help, m'n site heeft een penalty van Google gekregen!

Google neemt soms handmatige acties, een penalty, tegen websites die technieken gebruiken die tegen de richtlijnen (spam) zijn. Dit kan een verlaging of in het extreme geval een verwijdering uit de zoekresultaten zijn. Heel vaak horen wij mensen roepen: "ik heb een penalty van Google gekregen!". Meestal is dat niet het geval.

Hoe weet u dan of u wel echt een penalty hebt gekregen? 
Dat is tegenwoordig heel eenvoudig: Google vertelt het u. Sinds eind 2013 vindt u dat terug in Google Webmaster Tools.

Duplicate content wordt afgestraft d.m.v. een penalty

Wanneer dezelfde content te vinden is op meerdere locaties, dan is er sprake van "duplicate content". Google en andere zoekmachines streven ernaar nooit dezelfde content meerdere keren terug laten komen in de zoekresultaten. Veel mensen denken dan ook dat duplicate content een penalty oplevert. Dit is niet het geval. Wel is het altijd nodig om iets aan duplicate content te doen. Dat zal uw vindbaarheid alleen maar verbeteren. 

En nog veel meer...

Natuurlijk zijn er nog veel meer fabels/misverstanden bij zoekmachine optimalisatie. Er zullen er ook steeds meer bij komen, aangezien Google zijn algoritme echt niet prijs gaat geven.

Heeft u vragen over misverstanden bij zoekmachine optimalisatie? Maak dan een afspraak en wij komen graag bij u langs om uw vragen te beantwoorden.

Meer informatie? Bel Bradley!

Een dringende vraag of wil je gewoon ouderwets brainstormen?

Jouw wensen bespreken?

Ontdek de mogelijkheden die Refresj jou kan bieden!

Maak een afspraak »